Organizácia pre hospodársku spoluprácu a rozvoj známa pod akronymom OECD (Organisation for Economic Cooperation and Development) je medzivládna organizácia, ktorá v súčasnosti združuje 36 najrozvinutejších ekonomík sveta, ktoré vyznávajú hodnoty demokracie a aplikujú princípy trhovej ekonomiky. Vznikla v roku 1961 transformáciou Organizácie pre európsku hospodársku spoluprácu (OEEC), ktorá bola zriadená po 2.svetovej vojne na podporu povojnového Marshallovho plánu.
Mnohí z mladších čitateľov si nemôžu pamätať, že Slovenská republika považovala v zlomových 90. rokoch za svoju životnú prioritu, dostať sa do tohto prestížneho klubu krajín a to sa nám dlho nedarilo aj vďaka obdobiu, ktoré sme tu na Slovensku žili za vlád Vladimíra Mečiara a jeho politických spojencov SNS a ZRS. Bolo to obdobie, keď nám tu denno-denne vybuchovali nejakí ľudia v autách, bežne dochádzalo na ulici k vraždám, únosu prezidentovho syna, vražde Róberta Remiáša, privatizačným zlodejstvám, kde sa dostali doslova za pár drobných rôzni synáčikovia ako napríklad Andrej Danko v prípade Lesostavu Revúca k majetku, ktorý neskôr poväčšine vytunelovali alebo po slovensky rozkradli, v lepšom prípade vlastnou neschopnosťou niečo riadiť, priviedli do krachu. Bolo to dokonca obdobie, kde sa rozdávali úvery z bánk na telefón. No úvery? Boli to skôr nenávratné pôžičky, pretože odhadom 50% sa do bánk nikdy nevrátilo a 3 najväčšie štátne banky (VÚB, Slovenská sporiteľňa a Investičná a rozvojová banka (IRB) museli odpísať svoje nedobytné pohľadávky zo zlých úverov, ktoré boli potom presunuté do štátnej Konsolidačnej banky, kde sme museli z peňazí daňových poplatníkov napumpovať 105 miliárd korún, v prepočte takmer 3,5 miliardy eur na tieto zlé úvery a následne sme banky sprivatizovali. Zachytili ste, prosím vás, niekde v éteri, že by niekto bol za tieto ekonomické trestné činy odsúdený? Mimochodom tie trestné činy sú už premlčané. Nám tu však vyrástli zaujímavé ekonomické a finančné skupiny, prípadne iné biele goliere, ktoré sa teraz tvária, že na rozbeh svojho podnikania použili štandardný úver, ktorý snáď dodnes splácajú. Haha. Zasmiali sa zbrojnoši. Ale o tom možno inokedy a v inom blogu.
Do tohto klubu boli najskôr prijatí naši susedia v rámci V4. Česká republika v roku 1995, Maďarsko s Poľskom v roku 1996 a nakoniec Slovensko v roku 2000, vďaka prvej vláde Mikuláša Dzurindu, ktorá bola nositeľom tejto významnej zmeny. Bolo to najmä vďaka ekonómom ako bol Ivan Mikloš a Brigita Schmögnerová, ktorým sme mohli vďačiť za to, že sme sa vydali na cestu európskej integrácie a nevracali sa nazad, pričom by sme si čoraz viac padali do náruče s Ruskou federáciou, nie len oligarchicko-autoritárskym spôsobom vládnutia, ktorého sme svedkami dnes, ale aj myslením niektorých spoluobčanov a rétorikou, ktorú používajú niektorí predstavitelia politickej moci dodnes.
Poďme ale do súčasnosti, kde som sa chcel pozrieť na vývoj výdavkov do zdravotníctva, keďže po prvé všetci rozprávajú, že je to priorita a po druhé, táto téma spája aj nás všetkých na Slovensku. Veď kto by už nechcel po rokoch marazmu konečne fungujúce moderné zdravotníctvo?
V tejto tabuľke máte možnosť vidieť % podiel výdavkov do zdravotníctva z HDP.
Priemer krajín OECD je na úrovni 8,8%, na Slovensku v roku 2018 dávame do zdravotníctva 6,7% z HDP.
Country | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
16,4 | 16,4 | 16,3 | 16,3 | 16,4 | 16,7 | 17,1 | 17,1 | 16,9 | |
10,7 | 10,8 | 11,1 | 11,3 | 11,5 | 11,9 | 12,2 | 12,3 | 12,2 | |
11,0 | 10,7 | 10,8 | 10,9 | 11,0 | 11,1 | 11,1 | 11,2 | 11,2 | |
11,2 | 11,2 | 11,3 | 11,4 | 11,6 | 11,5 | 11,5 | 11,3 | 11,2 | |
8,5 | 10,7 | 10,9 | 11,1 | 11,1 | 11,0 | 11,0 | 11,0 | 11,0 | |
Japan | 9,2 | 10,6 | 10,8 | 10,8 | 10,8 | 10,9 | 10,8 | 10,9 | 10,9 |
10,7 | 10,4 | 10,4 | 10,3 | 10,1 | 10,6 | 10,8 | 10,7 | 10,7 | |
10,3 | 10,2 | 10,2 | 10,2 | 10,2 | 10,2 | 10,2 | 10,1 | 10,5 | |
10,0 | 10,1 | 10,3 | 10,4 | 10,4 | 10,3 | 10,3 | 10,3 | 10,4 | |
10,2 | 10,0 | 10,2 | 10,3 | 10,4 | 10,4 | 10,4 | 10,4 | 10,3 | |
8,9 | 8,8 | 8,8 | 8,9 | 9,3 | 10,1 | 10,5 | 10,4 | 10,2 | |
10,2 | 10,2 | 10,5 | 10,6 | 10,6 | 10,3 | 10,3 | 10,1 | 9,9 | |
8,4 | 8,4 | 8,3 | 9,8 | 9,8 | 9,7 | 9,7 | 9,6 | 9,8 | |
9,6 | 9,5 | 9,7 | 9,4 | 9,4 | 9,3 | 9,3 | 9,1 | 9,3 | |
8,4 | 8,5 | 8,7 | 8,8 | 9,0 | 9,3 | 9,2 | 9,2 | 9,3 | |
9,8 | 9,5 | 9,3 | 9,1 | 9,0 | 9,0 | 9,0 | 9,0 | 9,1 | |
8,9 | 8,9 | 9,3 | 9,5 | 9,5 | 9,7 | 9,4 | 9,2 | 9,1 | |
6,8 | 6,8 | 7,0 | 7,4 | 7,8 | 8,3 | 8,5 | 9,0 | 8,9 | |
9,0 | 9,1 | 9,1 | 9,0 | 9,0 | 9,1 | 9,0 | 8,9 | 8,9 | |
9,0 | 8,8 | 9,0 | 9,0 | 9,0 | 9,0 | 8,9 | 8,8 | 8,8 | |
OECD - Average | 8,7 | 8,7 | 8,7 | 8,8 | 8,8 | 8,8 | 8,8 | 8,8 | 8,8 |
8,5 | 8,3 | 8,2 | 8,2 | 8,3 | 8,1 | 8,2 | 8,3 | 8,3 | |
6,2 | 6,3 | 6,4 | 6,6 | 6,8 | 7,0 | 7,3 | 7,6 | 8,1 | |
8,6 | 8,6 | 8,8 | 8,8 | 8,5 | 8,5 | 8,5 | 8,2 | 7,9 | |
9,6 | 9,1 | 8,9 | 8,4 | 8,0 | 8,1 | 8,3 | 8,0 | 7,8 | |
7,0 | 7,0 | 7,1 | 7,1 | 7,1 | 7,1 | 7,3 | 7,4 | 7,5 | |
6,9 | 7,0 | 7,0 | 7,8 | 7,7 | 7,2 | 7,2 | 7,2 | 7,5 | |
10,5 | 10,7 | 10,7 | 10,3 | 9,7 | 7,3 | 7,4 | 7,2 | 7,0 | |
6,8 | 6,5 | 6,3 | 6,1 | 6,2 | 6,5 | 6,6 | 6,5 | 6,8 | |
7,8 | 7,4 | 7,6 | 7,5 | 6,9 | 6,8 | 7,0 | 6,7 | 6,7 | |
7,5 | 7,5 | 7,5 | 7,3 | 7,1 | 7,0 | 7,1 | 6,9 | 6,6 | |
6,3 | 5,8 | 5,8 | 6,0 | 6,1 | 6,4 | 6,5 | 6,4 | 6,4 | |
6,4 | 6,2 | 6,2 | 6,4 | 6,2 | 6,3 | 6,5 | 6,5 | 6,3 | |
6,1 | 5,6 | 5,4 | 5,4 | 5,5 | 5,7 | 6,2 | 6,0 | 5,9 | |
6,0 | 5,7 | 5,8 | 5,9 | 5,6 | 5,8 | 5,5 | 5,5 | 5,5 | |
7,0 | 6,1 | 6,6 | 5,6 | 5,5 | 5,4 | 5,4 | 5,4 | 5,4 | |
5,1 | 4,7 | 4,5 | 4,4 | 4,3 | 4,1 | 4,3 | 4,2 | 4,2 |
Čo je ešte zaujímavejšie, je v ďalšej tabuľke, lebo tá hovorí o % podiele výdavkov na obyvateľa. Priemer v rámci krajín OECD za rok 2018 je na úrovni 3992 USD, pričom na Slovensku je to len 2290 USD.
Country | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
United States | 7 939 | 8 154 | 8 423 | 8 629 | 9 042 | 9 505 | 9 904 | 10 207 | 10 586 |
Switzerland | 5 296 | 5 477 | 5 796 | 6 188 | 6 439 | 6 761 | 6 942 | 7 147 | 7 317 |
Norway | 4 775 | 4 965 | 5 210 | 5 486 | 5 707 | 5 728 | 5 804 | 6 064 | 6 187 |
Germany | 4 412 | 4 558 | 4 734 | 4 948 | 5 142 | 5 291 | 5 550 | 5 848 | 5 986 |
Sweden | 3 446 | 4 484 | 4 694 | 4 750 | 4 882 | 5 027 | 5 049 | 5 264 | 5 447 |
Austria | 4 257 | 4 345 | 4 588 | 4 767 | 4 859 | 4 945 | 5 140 | 5 270 | 5 395 |
Denmark | 4 160 | 4 170 | 4 315 | 4 456 | 4 536 | 4 674 | 4 774 | 5 025 | 5 299 |
Netherlands | 4 473 | 4 567 | 4 782 | 4 924 | 4 935 | 4 928 | 5 018 | 5 155 | 5 288 |
Luxembourg | 5 623 | 4 831 | 5 207 | 4 673 | 4 728 | 4 733 | 4 786 | 4 861 | 5 070 |
Australia | 3 595 | 3 809 | 3 854 | 4 091 | 4 191 | 4 381 | 4 566 | 4 791 | 5 005 |
Canada | 4 167 | 4 227 | 4 286 | 4 366 | 4 464 | 4 551 | 4 698 | 4 812 | 4 974 |
France | 4 048 | 4 168 | 4 306 | 4 557 | 4 642 | 4 676 | 4 844 | 4 931 | 4 965 |
Belgium | 3 840 | 3 998 | 4 161 | 4 349 | 4 478 | 4 527 | 4 666 | 4 832 | 4 944 |
Ireland | 4 049 | 4 207 | 4 373 | 4 302 | 4 251 | 4 302 | 4 471 | 4 631 | 4 869 |
Japan | 3 170 | 3 741 | 3 971 | 4 308 | 4 328 | 4 517 | 4 513 | 4 630 | 4 766 |
Iceland | 3 313 | 3 318 | 3 398 | 3 498 | 3 599 | 3 735 | 3 916 | 4 154 | 4 349 |
Finland | 3 305 | 3 471 | 3 647 | 3 789 | 3 808 | 3 991 | 4 024 | 4 128 | 4 236 |
United Kingdom | 2 871 | 2 910 | 2 968 | 3 574 | 3 668 | 3 703 | 3 833 | 3 943 | 4 070 |
OECD - Average | 3 080 | 3 165 | 3 283 | 3 404 | 3 480 | 3 586 | 3 715 | 3 854 | 3 992 |
New Zealand | 3 045 | 3 132 | 3 240 | 3 388 | 3 496 | 3 513 | 3 662 | 3 742 | 3 923 |
Italy | 3 103 | 3 098 | 3 111 | 3 089 | 3 075 | 3 129 | 3 264 | 3 376 | 3 428 |
Spain | 2 725 | 2 724 | 2 726 | 2 764 | 2 853 | 3 025 | 3 106 | 3 224 | 3 323 |
Korea | 1 890 | 1 977 | 2 080 | 2 135 | 2 236 | 2 488 | 2 678 | 2 870 | 3 192 |
Czech Republic | 2 001 | 2 042 | 2 090 | 2 449 | 2 565 | 2 546 | 2 628 | 2 850 | 3 033 |
Portugal | 2 529 | 2 408 | 2 346 | 2 417 | 2 451 | 2 540 | 2 668 | 2 759 | 2 861 |
Slovenia | 2 318 | 2 377 | 2 431 | 2 495 | 2 499 | 2 574 | 2 683 | 2 801 | 2 859 |
Israel | 1 975 | 2 082 | 2 223 | 2 238 | 2 237 | 2 309 | 2 551 | 2 666 | 2 780 |
Lithuania | 1 371 | 1 485 | 1 568 | 1 663 | 1 782 | 1 918 | 2 058 | 2 182 | 2 416 |
Slovak Republic | 2 010 | 1 975 | 2 097 | 2 154 | 2 010 | 2 060 | 2 187 | 2 188 | 2 290 |
Greece | 2 618 | 2 307 | 2 168 | 2 091 | 2 042 | 2 100 | 2 198 | 2 207 | 2 238 |
Estonia | 1 363 | 1 404 | 1 515 | 1 636 | 1 752 | 1 868 | 2 013 | 2 120 | 2 231 |
Chile | 1 254 | 1 355 | 1 485 | 1 656 | 1 752 | 1 838 | 1 898 | 2 095 | 2 182 |
Poland | 1 423 | 1 497 | 1 579 | 1 671 | 1 687 | 1 803 | 1 915 | 2 049 | 2 056 |
Hungary | 1 666 | 1 756 | 1 767 | 1 822 | 1 864 | 1 892 | 1 965 | 1 996 | 2 047 |
Latvia | 1 076 | 1 078 | 1 156 | 1 230 | 1 286 | 1 405 | 1 583 | 1 649 | 1 749 |
Turkey | 843 | 888 | 895 | 948 | 1 007 | 1 040 | 1 127 | 1 186 | 1 227 |
Mexico | 927 | 940 | 1 004 | 1 028 | 1 004 | 1 075 | 1 066 | 1 105 | 1 138 |
Ja som z týchto zdrojových dát urobil vlastnú analýzu a došiel som k nasledovnému.Zdrojové dáta a obe tabuľky sú dostupné tu: https://stats.oecd.org/Index.aspx?DataSetCode=SHA
% podiel výdavkov na zdravotníctvo na obyvateľa SR voči priemeru OECD
Rok | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
Podiel v % | 65,3% | 62,4% | 63,9% | 63,3% | 57,8% | 57,4% | 58,9% | 56,8% | 57,4% |
Z tejto mojej analýzy vychádza nasledovné. Zatiaľ čo ešte v roku 2010 za vlády Ivety Radičovej, predstavoval % podiel výdavkov do zdravotníctva na obyvateľa SR voči priemeru OECD 65,3%, za 8 rokov najskôr jednofarebnej vlády SMERU-SD a potom koalície SMER-SD, SNS a MOST-HÍD kontinuálne v trende klesá a za 8 rokov sme sa prepadli o 5 percentuálnych bodov.
V ďalšom mojom porovnaní som sa zameral na medziročný vývoj výdavkov do zdravotníctva na obyvateľa (Year on Year) a celkovom objeme prostriedkov za posledných 9 rokov.
Medziročné porovnanie výdavkov do zdravotníctva na obyvateľa v OECD a V4 od 2010 do 2018
2011 vs 2010 | 2012 vs 2011 | 2013 vs 2012 | 2014 vs 2013 | 2015 vs 2014 | 2016 vs 2015 | 2017 vs 2016 | 2018 vs 2017 | 2018 vs 2010 | |
OECD | 2,8% | 3,7% | 3,7% | 2,3% | 3,0% | 3,6% | 3,7% | 3,6% | 29,6% |
CZ | 2,0% | 2,4% | 17,1% | 4,7% | -0,7% | 3,2% | 8,5% | 6,4% | 51,5% |
PL | 5,2% | 5,5% | 5,8% | 1,0% | 6,9% | 6,2% | 7,0% | 0,4% | 44,5% |
HU | 5,4% | 0,6% | 3,1% | 2,3% | 1,5% | 3,9% | 1,6% | 2,5% | 22,9% |
SK | -1,8% | 6,2% | 2,7% | -6,7% | 2,5% | 6,2% | 0,0% | 4,7% | 13,9% |
Z tejto druhej mojej tabuľky je zrejmé, že zatiaľ čo objem prostriedkov v 36. krajinách OECD za posledných 9 rokov narástol o 29,6%, v Českej republike dokonca o 51,5%, Poľsku o 44,5%, Maďarsku o 22,9%, tak Slovenská republika dala do zdravotníctva v roku 2018 len o 13,9% viac prostriedkov ako v roku 2010.
Ešte tento rok bol rast HDP na Slovensku 4,5%. Dochádza k postupnému ochladzovaniu ekonomiky alebo spomaľovaniu rastu, avšak stále je to rast. Žiadne katastrofálne scenáre nie sú na mieste, je to prirodzená súčasť hospodárskeho cyklu. Žiadna recesia zatiaľ nie je a v dohľadnej dobe podľa mňa ani nebude. O recesii hovoríme, ak sa rast HDP dostane do záporných čísel. Pýtam sa teda nahlas. Robia to posledné dve vlády preto, že zdravotníctvo pre nich v skutočnosti nie je priorita? Je to preto, že v zdravotníctve pôsobia iné skupiny a teda posledných 8 rokov sa bojíme, že keď tam dáme viac, tak odtiaľ aj viac zmizne? Alebo to nebodaj robia preto, že vedome chcú, aby sme v Slovenskej republike dostávali horšiu zdravotnú starostlivosť ako v iných krajinách OECD, ktoré sa neboja do zdravotníctva investovať?
Myslím si, že aj na tejto mojej analýze ukazujem čitateľom, že po 8. rokoch národného socializmu je čas vrátiť sa k poctivej pravicovej politike a ekonomike, ktorá opäť raz napraví zlé hospodárenie ľavicových a národných populistov a stanoví nové priority. Zostáva nám veriť, že nás, pravicových mestských liberálov a umiernených konzervatívcov je na Slovensku dostatočne dosť na to, aby sme v spoločnosti začali zmeny konečne uskutočňovať. O zdravotníctve ako priorite netreba už viac rozprávať, ale konať. Inak tu budeme naďalej zomierať na odvrátiteľné choroby, na liekoch doplácať neuveriteľné peniaze a do nemocníc si nosiť kompletnú výbavu z domu. A tak slovami klasika, podľa toho, či má radšej premiéra Pellegriniho alebo predsedu parlamentu Danka, by som chcel tento blog zakončiť slovami: „Nefoť / Nefeť pleseň a rob skutočne niečo pre Slovensko, okrem neskutočného tárania, šafárenia a sociálnych balíčkov, ktoré aj tak musíme zaplatiť my všetci“. Kedy ale vedeli robiť SMER a SNS reformy, všakže?
Ľudia, dajte už prosím vás šancu poctivej liberálnej pravicovej politike, inak sa nám na Slovensku nikdy nebude žiť dobre.