Politická a ekonomická analýza výdavkov SR do zdravotníctva v porovnaní krajín OECD

Autor: Jakub Tillinger | 13.10.2019 o 19:32 | (upravené 13.10.2019 o 20:22) Karma článku: 0,00 | Prečítané:  1945x

Rovnako ako Richard Sulík, aj ja mám rád excel. Keď si chcem overiť nejakú hypotézu, tak mám rád k tomu tvrdé dáta. Tentokrát som sa chcel pozrieť na výdavky na zdravotníctvo a komparatívnu analýzu SR s ostatnými členmi OECD. 

Organizácia pre hospodársku spoluprácu a rozvoj známa pod akronymom OECD (Organisation for Economic Cooperation and Development) je medzivládna organizácia, ktorá v súčasnosti združuje 36 najrozvinutejších ekonomík sveta, ktoré vyznávajú hodnoty demokracie a aplikujú princípy trhovej ekonomiky. Vznikla v roku 1961 transformáciou Organizácie pre európsku hospodársku spoluprácu (OEEC), ktorá bola zriadená po 2.svetovej vojne na podporu povojnového Marshallovho plánu. 

Mnohí z mladších čitateľov si nemôžu pamätať, že Slovenská republika považovala v zlomových 90. rokoch za svoju životnú prioritu, dostať sa do tohto prestížneho klubu krajín a to sa nám dlho nedarilo aj vďaka obdobiu, ktoré sme tu na Slovensku žili za vlád Vladimíra Mečiara a jeho politických spojencov SNS a ZRS. Bolo to obdobie, keď nám tu denno-denne vybuchovali nejakí ľudia v autách, bežne dochádzalo na ulici k vraždám, únosu prezidentovho syna, vražde Róberta Remiáša, privatizačným zlodejstvám, kde sa dostali doslova za pár drobných rôzni synáčikovia ako napríklad Andrej Danko v prípade Lesostavu Revúca k majetku, ktorý neskôr poväčšine vytunelovali alebo po slovensky rozkradli, v lepšom prípade vlastnou neschopnosťou niečo riadiť, priviedli do krachu. Bolo to dokonca obdobie, kde sa rozdávali úvery z bánk na telefón. No úvery? Boli to skôr nenávratné pôžičky, pretože odhadom 50% sa do bánk nikdy nevrátilo a 3 najväčšie štátne banky (VÚB, Slovenská sporiteľňa a Investičná a rozvojová banka (IRB) museli odpísať svoje nedobytné pohľadávky zo zlých úverov, ktoré boli potom presunuté do štátnej Konsolidačnej banky, kde sme museli z peňazí daňových poplatníkov napumpovať 105 miliárd korún, v prepočte takmer 3,5 miliardy eur na tieto zlé úvery a následne sme banky sprivatizovali. Zachytili ste, prosím vás, niekde v éteri, že by niekto bol za tieto ekonomické trestné činy odsúdený? Mimochodom tie trestné činy sú už premlčané. Nám tu však vyrástli zaujímavé ekonomické a finančné skupiny, prípadne iné biele goliere, ktoré sa teraz tvária, že na rozbeh svojho podnikania použili štandardný úver, ktorý snáď dodnes splácajú. Haha. Zasmiali sa zbrojnoši. Ale o tom možno inokedy a v inom blogu. 

Do tohto klubu boli najskôr prijatí naši susedia v rámci V4. Česká republika v roku 1995, Maďarsko s Poľskom v roku 1996 a nakoniec Slovensko v roku 2000, vďaka prvej vláde Mikuláša Dzurindu, ktorá bola nositeľom tejto významnej zmeny. Bolo to najmä vďaka ekonómom ako bol Ivan Mikloš a Brigita Schmögnerová, ktorým sme mohli vďačiť za to, že sme sa vydali na cestu európskej integrácie a nevracali sa nazad, pričom by sme si čoraz viac padali do náruče s Ruskou federáciou, nie len oligarchicko-autoritárskym spôsobom vládnutia, ktorého sme svedkami dnes, ale aj myslením niektorých spoluobčanov a rétorikou, ktorú používajú niektorí predstavitelia politickej moci dodnes.

Poďme ale do súčasnosti, kde som sa chcel pozrieť na vývoj výdavkov do zdravotníctva, keďže po prvé všetci rozprávajú, že je to priorita a po druhé, táto téma spája aj nás všetkých na Slovensku. Veď kto by už nechcel po rokoch marazmu konečne fungujúce moderné zdravotníctvo?

V tejto tabuľke máte možnosť vidieť % podiel výdavkov do zdravotníctva z HDP.

Priemer krajín OECD je na úrovni 8,8%, na Slovensku v roku 2018 dávame do zdravotníctva 6,7% z HDP.

Country

 2010

2011 

2012 

2013 

2014 

2015 

2016 

2017 

2018 

United States

16,4

16,4

16,3

16,3

16,4

16,7

17,1

17,1

16,9

Switzerland

10,7

10,8

11,1

11,3

11,5

11,9

12,2

12,3

12,2

Germany

11,0

10,7

10,8

10,9

11,0

11,1

11,1

11,2

11,2

France

11,2

11,2

11,3

11,4

11,6

11,5

11,5

11,3

11,2

Sweden

8,5

10,7

10,9

11,1

11,1

11,0

11,0

11,0

11,0

Japan

9,2

10,6

10,8

10,8

10,8

10,9

10,8

10,9

10,9

Canada

10,7

10,4

10,4

10,3

10,1

10,6

10,8

10,7

10,7

Denmark

10,3

10,2

10,2

10,2

10,2

10,2

10,2

10,1

10,5

Belgium

10,0

10,1

10,3

10,4

10,4

10,3

10,3

10,3

10,4

Austria

10,2

10,0

10,2

10,3

10,4

10,4

10,4

10,4

10,3

Norway

8,9

8,8

8,8

8,9

9,3

10,1

10,5

10,4

10,2

Netherlands

10,2

10,2

10,5

10,6

10,6

10,3

10,3

10,1

9,9

United Kingdom

8,4

8,4

8,3

9,8

9,8

9,7

9,7

9,6

9,8

New Zealand

9,6

9,5

9,7

9,4

9,4

9,3

9,3

9,1

9,3

Australia

8,4

8,5

8,7

8,8

9,0

9,3

9,2

9,2

9,3

Portugal

9,8

9,5

9,3

9,1

9,0

9,0

9,0

9,0

9,1

Finland

8,9

8,9

9,3

9,5

9,5

9,7

9,4

9,2

9,1

Chile

6,8

6,8

7,0

7,4

7,8

8,3

8,5

9,0

8,9

Spain

9,0

9,1

9,1

9,0

9,0

9,1

9,0

8,9

8,9

Italy

9,0

8,8

9,0

9,0

9,0

9,0

8,9

8,8

8,8

OECD - Average

8,7

8,7

8,7

8,8

8,8

8,8

8,8

8,8

8,8

Iceland

8,5

8,3

8,2

8,2

8,3

8,1

8,2

8,3

8,3

Korea

6,2

6,3

6,4

6,6

6,8

7,0

7,3

7,6

8,1

Slovenia

8,6

8,6

8,8

8,8

8,5

8,5

8,5

8,2

7,9

Greece

9,6

9,1

8,9

8,4

8,0

8,1

8,3

8,0

7,8

Israel

7,0

7,0

7,1

7,1

7,1

7,1

7,3

7,4

7,5

Czech Republic

6,9

7,0

7,0

7,8

7,7

7,2

7,2

7,2

7,5

Ireland

10,5

10,7

10,7

10,3

9,7

7,3

7,4

7,2

7,0

Lithuania

6,8

6,5

6,3

6,1

6,2

6,5

6,6

6,5

6,8

Slovak Republic

7,8

7,4

7,6

7,5

6,9

6,8

7,0

6,7

6,7

Hungary

7,5

7,5

7,5

7,3

7,1

7,0

7,1

6,9

6,6

Estonia

6,3

5,8

5,8

6,0

6,1

6,4

6,5

6,4

6,4

Poland

6,4

6,2

6,2

6,4

6,2

6,3

6,5

6,5

6,3

Latvia

6,1

5,6

5,4

5,4

5,5

5,7

6,2

6,0

5,9

Mexico

6,0

5,7

5,8

5,9

5,6

5,8

5,5

5,5

5,5

Luxembourg

7,0

6,1

6,6

5,6

5,5

5,4

5,4

5,4

5,4

Turkey

5,1

4,7

4,5

4,4

4,3

4,1

4,3

4,2

4,2

Čo je ešte zaujímavejšie, je v ďalšej tabuľke, lebo tá hovorí o % podiele výdavkov na obyvateľa. Priemer v rámci krajín OECD za rok 2018 je na úrovni 3992 USD, pričom na Slovensku je to len 2290 USD. 

Country201020112012201320142015201620172018
United States7 9398 1548 4238 6299 0429 5059 90410 20710 586
Switzerland5 2965 4775 7966 1886 4396 7616 9427 1477 317
Norway4 7754 9655 2105 4865 7075 7285 8046 0646 187
Germany4 4124 5584 7344 9485 1425 2915 5505 8485 986
Sweden3 4464 4844 6944 7504 8825 0275 0495 2645 447
Austria4 2574 3454 5884 7674 8594 9455 1405 2705 395
Denmark4 1604 1704 3154 4564 5364 6744 7745 0255 299
Netherlands4 4734 5674 7824 9244 9354 9285 0185 1555 288
Luxembourg5 6234 8315 2074 6734 7284 7334 7864 8615 070
Australia3 5953 8093 8544 0914 1914 3814 5664 7915 005
Canada4 1674 2274 2864 3664 4644 5514 6984 8124 974
France4 0484 1684 3064 5574 6424 6764 8444 9314 965
Belgium3 8403 9984 1614 3494 4784 5274 6664 8324 944
Ireland4 0494 2074 3734 3024 2514 3024 4714 6314 869
Japan3 1703 7413 9714 3084 3284 5174 5134 6304 766
Iceland3 3133 3183 3983 4983 5993 7353 9164 1544 349
Finland3 3053 4713 6473 7893 8083 9914 0244 1284 236
United Kingdom2 8712 9102 9683 5743 6683 7033 8333 9434 070
OECD - Average3 0803 1653 2833 4043 4803 5863 7153 8543 992
New Zealand3 0453 1323 2403 3883 4963 5133 6623 7423 923
Italy3 1033 0983 1113 0893 0753 1293 2643 3763 428
Spain2 7252 7242 7262 7642 8533 0253 1063 2243 323
Korea1 8901 9772 0802 1352 2362 4882 6782 8703 192
Czech Republic2 0012 0422 0902 4492 5652 5462 6282 8503 033
Portugal2 5292 4082 3462 4172 4512 5402 6682 7592 861
Slovenia2 3182 3772 4312 4952 4992 5742 6832 8012 859
Israel1 9752 0822 2232 2382 2372 3092 5512 6662 780
Lithuania1 3711 4851 5681 6631 7821 9182 0582 1822 416
Slovak Republic2 0101 9752 0972 1542 0102 0602 1872 1882 290
Greece2 6182 3072 1682 0912 0422 1002 1982 2072 238
Estonia1 3631 4041 5151 6361 7521 8682 0132 1202 231
Chile1 2541 3551 4851 6561 7521 8381 8982 0952 182
Poland1 4231 4971 5791 6711 6871 8031 9152 0492 056
Hungary1 6661 7561 7671 8221 8641 8921 9651 9962 047
Latvia1 0761 0781 1561 2301 2861 4051 5831 6491 749
Turkey8438888959481 0071 0401 1271 1861 227
Mexico9279401 0041 0281 0041 0751 0661 1051 138

Ja som z týchto zdrojových dát urobil vlastnú analýzu a došiel som k nasledovnému.Zdrojové dáta a obe tabuľky sú dostupné tu: https://stats.oecd.org/Index.aspx?DataSetCode=SHA

% podiel výdavkov na zdravotníctvo na obyvateľa SR voči priemeru OECD

Rok201020112012201320142015201620172018
Podiel v %65,3%62,4%63,9%63,3%57,8%57,4%58,9%56,8%57,4%

Z tejto mojej analýzy vychádza nasledovné. Zatiaľ čo ešte v roku 2010 za vlády Ivety Radičovej, predstavoval % podiel výdavkov do zdravotníctva na obyvateľa SR voči priemeru OECD 65,3%, za 8 rokov najskôr jednofarebnej vlády SMERU-SD a potom koalície SMER-SD, SNS a MOST-HÍD kontinuálne v trende klesá a za 8 rokov sme sa prepadli o 5 percentuálnych bodov.

V ďalšom mojom porovnaní som sa zameral na medziročný vývoj výdavkov do zdravotníctva na obyvateľa (Year on Year) a celkovom objeme prostriedkov za posledných 9 rokov.

Medziročné porovnanie výdavkov do zdravotníctva na obyvateľa v OECD a V4 od 2010 do 2018

 2011 vs 20102012 vs 20112013 vs 20122014 vs 20132015 vs 20142016 vs 20152017 vs 20162018 vs 20172018 vs 2010
OECD2,8%3,7%3,7%2,3%3,0%3,6%3,7%3,6%29,6%
CZ2,0%2,4%17,1%4,7%-0,7%3,2%8,5%6,4%51,5%
PL5,2%5,5%5,8%1,0%6,9%6,2%7,0%0,4%44,5%
HU5,4%0,6%3,1%2,3%1,5%3,9%1,6%2,5%22,9%
SK-1,8%6,2%2,7%-6,7%2,5%6,2%0,0%4,7%13,9%

Z tejto druhej mojej tabuľky je zrejmé, že zatiaľ čo objem prostriedkov v 36. krajinách OECD za posledných 9 rokov narástol o 29,6%, v Českej republike dokonca o 51,5%, Poľsku o 44,5%, Maďarsku o 22,9%, tak Slovenská republika dala do zdravotníctva v roku 2018 len o 13,9% viac prostriedkov ako v roku 2010.

Ešte tento rok bol rast HDP na Slovensku 4,5%. Dochádza k postupnému ochladzovaniu ekonomiky alebo spomaľovaniu rastu, avšak stále je to rast. Žiadne katastrofálne scenáre nie sú na mieste, je to prirodzená súčasť hospodárskeho cyklu. Žiadna recesia zatiaľ nie je a v dohľadnej dobe podľa mňa ani nebude. O recesii hovoríme, ak sa rast HDP dostane do záporných čísel. Pýtam sa teda nahlas. Robia to posledné dve vlády preto, že zdravotníctvo pre nich v skutočnosti nie je priorita? Je to preto, že v zdravotníctve pôsobia iné skupiny a teda posledných 8 rokov sa bojíme, že keď tam dáme viac, tak odtiaľ aj viac zmizne? Alebo to nebodaj robia preto, že vedome chcú, aby sme v Slovenskej republike dostávali horšiu zdravotnú starostlivosť ako v iných krajinách OECD, ktoré sa neboja do zdravotníctva investovať? 

Myslím si, že aj na tejto mojej analýze ukazujem čitateľom, že po 8. rokoch národného socializmu je čas vrátiť sa k poctivej pravicovej politike a ekonomike, ktorá opäť raz napraví zlé hospodárenie ľavicových a národných populistov a stanoví nové priority. Zostáva nám veriť, že nás, pravicových mestských liberálov a umiernených konzervatívcov je na Slovensku dostatočne dosť na to, aby sme v spoločnosti začali zmeny konečne uskutočňovať. O zdravotníctve ako priorite netreba už viac rozprávať, ale konať. Inak tu budeme naďalej zomierať na odvrátiteľné choroby, na liekoch doplácať neuveriteľné peniaze a do nemocníc si nosiť kompletnú výbavu z domu. A tak slovami klasika, podľa toho, či má radšej premiéra Pellegriniho alebo predsedu parlamentu Danka, by som chcel tento blog zakončiť slovami: „Nefoť / Nefeť pleseň a rob skutočne niečo pre Slovensko, okrem neskutočného tárania, šafárenia a sociálnych balíčkov, ktoré aj tak musíme zaplatiť my všetci“.  Kedy ale vedeli robiť SMER a SNS reformy, všakže?

Ľudia, dajte už prosím vás šancu poctivej liberálnej pravicovej politike, inak sa nám na Slovensku nikdy nebude žiť dobre.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Saková pred voľbami v tichosti zvyšuje platy policajtov cez príplatky

Osobný príplatok bude 120 eur, na západe krajiny 160 eur.


Už ste čítali?